Brexit, a rischio migliaia di posti di lavoro

Una BMW 4 Series Cabriolet
--FILE--Robot arms weld car parts at an auto plant of Dongfeng Peugeot Citroen Automobile Co., Ltd. in Wuhan city, central China's Hubei province, 24 September 2014.

For decades, manufacturers employed waves of young migrant workers from China's countryside to work at countless factories in coastal provinces, churning out cheap toys, clothing and electronics that helped power the country's economic ascent. Now, factories are rapidly replacing those workers with automation, a pivot that's encouraged by rising wages and new official directives aimed at helping the country move away from low-cost manufacturing as the supply of young, pliant workers shrinks. It's part of a broader overhaul of the economy as China seeks to vault into the ranks of wealthy nations. But it comes as the country's growth slows amid tepid global demand that's adding pressure on tens of thousands of manufacturers. With costs rising and profits shrinking, Chinese manufacturers
Brexit Ansa
Una Nissan GTR Nismo
Aldama/picture-alliance/dpa/AP Images

Ci sono anche la Bmw, la Peugeot e la Nissan tra le case automobilistiche che si dicono preoccupate dalla possibilità, sempre più reale, di una uscita del Regno Unito dall’Unione europea (Brexit) senza un accordo. La data ufficiale è il 31 ottobre e se il premier britannico Johnson non vuole superarla, da un lato che chi preme per un rinvio, mentre dall’altro c’è chi spinge per il raggiungimento di un accordo tra le parti. In gioco ci sarebbero migliaia, se non addirittura milioni, di posti di lavoro e miliardi di euro che potrebbero finire in fumo. Ne sono convinti, ad esempio, i vertici di 23 associazioni imprenditoriali automobilistiche europee, preoccupate che si possa arrivare ad una interruzione della produzione. Una ipotesi che, al solo Regno Unito potrebbe costare, al minuto, circa 50mila sterline.

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